WhatsApp 5 regels
Op de internet heeft de Werkgroep Schepenbuurt een interessant artikel gevonden ter voorkoming van ergernissen van WhatsApp Alert groepen. Dit artikel is gepubliceerd door de BuurtPreventieApp Den Helder en wij maken dankbaar gebruik hiervan.
↪5 REGELS↩
Ergernissen in buurtpreventie WhatsApp-groepen zijn makkelijk te voorkomen.
Vijf regels voor een goed appcontact op een rij:
1. Stuur alleen berichten die voor de hele groep zijn
Houd persoonlijke dingen voor jezelf. Andere mensen hebben geen boodschap aan jouw privézaken ….”Goed dat men uitkijkt naar een insluiper, maar dan melden dat je ook je fiets maar op slot gaat zetten, is niet relevant”;
2. Houd je aan het onderwerp van de groep
Het onderwerp van een buurtpreventie WhatsApp-groep is de veiligheid in de buurt. “Een dankjewel aan je buurvrouw, omdat ze je heeft toegevoegd of een melding heeft geplaatst, is niet relevant!”;
3. Houd het zakelijk
Grapjes en of smileys kunnen snel verkeerd opgevat worden. De app Is niet bedoeld voor chat en/of discussies;
4. Stop met smileys sturen
Smilies zijn soms handig om emoties uit te drukken en gewoon leuk voor de lol. Een buurtpreventie-groepsapp is hier niet de juiste plek voor. Als je het alleen kan zeggen met emoticons, zeg het dan niet.
5. Druk niet te snel op enter
Verhalen die in delen doorkomen zijn niet fijn om te lezen. Ook is de kans groter om spelfouten te maken als je te snel op enter drukt. Fouten moeten weer verbeterd worden, wat meer overbodige berichten betekent;
Tips & aanvullingen ter voorkoming van ergernissen:
1: Mocht je last hebben van het app-geluid dan kun je de groep ook dempen voor 8 uur, 1 week of 1 jaar. Dat is misschien handig voor degene die alleen wil lezen en niet aktief wil meehelpen met de buurtpreventie;
2: Mocht iemand per abuis een duidelijke niet WhatsApp Alert bericht rondsturen, reageer svp niet. De Werkgroep zal de betreffende persoon rechtstreeks benaderen;
3: Stuurt u per abuis een bericht kan kunt u sinds kort het bericht intrekken, permanent verwijderen of terugroepen van verstuurde berichten;
WhatsApp ergernissen bericht opgenomen #148:
Het wordt echt niet gewaardeerd als u via WhatsApp Alert gaat reageren op berichten, welke geen bijdrage leveren aan het gemelde incident. Dus geen: bedankt, duimpjes en zeker geen mening of men al dan niet goed heeft gehandeld.
Van elke WhatsApp Alert bericht wordt een bericht op de site gemaakt. De berichten op de site hebben veelal aanvullende informatie of krijgen aanvullende informatie.
De Werkgroep staat open voor kritiek, maar graag reageren via de mail bpschepenbuurt@gmail.com of via de optie “reactie plaatsen” bij het betreffende bericht. De Werkgroep zal hierop reageren en eventueel publiceren.
Laten we a.u.b. aan het protocol houden, want bij elke verkeerde reactie stappen buurtbewoners uit de WhatsApp Alert groep, anders is de Werkgroep genoodzaakt maatregelen te treffen. Naar aanleiding van de laatste WhatsApp Alert onnodige reakties, hebben wij diverse mails en reacties gekregen om hier wat aan te doen.
WhatsApp nieuwe beheerders functionaliteit (zie ook bericht #171):
De beheerders van een WhatsApp groep hebben een extra functionaliteit gekregen om groep deelnemers tijdelijk te kunnen uitsluiten om berichten naar de gehele groep te sturen. Hiermee kan worden voorkomen dat er te veel ‘ruis’ op de lijn kan ontstaan.
Als deze optie actief is, zien de deelnemers op hun scherm het volgende: “Beheerder x – prive heeft de groepsinstelling gewijzigd, waardoor alleen beheerders berichten kunnen verzenden naar deze groep“. Deelnemers kunnen wel berichten sturen naar de beheerder(s). Zij kunnen beoordelen of het bericht al dan niet doorgezet moeten worden naar de groep.
Na het sluiten van het WhatsApp Alert zal de beheerder de tijdelijke uitsluiting na ca. 1-2 uur opheffen. U ziet dan op het scherm staan: “Beheerder x – prive heeft de groepsinstelling gewijzigd, waardoor de deelnemers berichten kunnen verzenden naar deze groep”.
Waardeer deze pagina: